Megapuke #2: en blivande journalists värsta mardröm


Jag skall bli utbildad journalist, om livet så vill. Så är det ju bara. Skriva, det kan jag. Kanske jag inte är vidare speciell rent skrivmässigt; men jag har helt klart potentialen att bli.

Samtidigt som journalistyrket är min största dröm är det även min största mardröm. Jag vill absolut inte kopplas ihop med aftonblaskor som Aftonbladet eller Expressen (även fast det finns en hel del humoristiska krönikor jag gärna skulle vilja ta del av) av den anledningen att de är ena riktiga jävla svarttungor och smutskastare! Media överlag består ju faktiskt av kändisskvaller och nedsmutsning av just dessa. Handlar det om underhållning eller rent av brist på viktigare saker att ta upp?

När jag snackar om t.ex. Aftonbladet menar jag nog inte först och främst pappersupplagan, utan deras nätupplaga. Vareviga jävla dag kan man lätt klicka sig in på deras sajt och läsa oändligt mycket blaska. Även i pappersupplagan, men där kan det faktiskt stå betydligt viktigare saker (om än kanske inte alltid helt sanna och en aning överspelade, för det är ju det som inger spänning...) som olika olyckor, brott, politik eller liknande.

Men vet ni vad det värsta är? Det finns fortfarande människor, hör och häpna måste jag väl säga, som lusläser dessa tidningar och tar in varenda liten detalj som ren och skär sanning. Känns inte det väldigt mycket old-age-style, typ väldigt mycket 1500-tal? Då trodde man väl att himmelen skulle falla ned om det stod i tidningen. Jorden var ju trots allt platt.

Och med tanke på all skit som skrivs idag om diverse celibriteter, kan jorden mycket väl vara, just det, platt. Så mycket tror jag på media när det snackas om kändisars handlingar och privatliv. Faktiskt så trodde jag inte ens på att Laila Bagge och Niklas Wahlgren har ihop det förrän jag fick höra det, med egna öron, under direktsändning i fredags.

Det är då fan lyckligt värre att man läser källkritik; man får både kunskap och någonting att skratta åt när media är i farten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0